Varför protein?
Protein har en avgörande betydelse om vi blir utsatta för svält och det är ofta just proteinbrist som tar livet av svältande. Detta beror på att kroppen är så otroligt smart att den kan omvandla protein till kolhydrater vid brist på kolhydrater i kosten och vi använder faktiskt protein som bränsle i högre utsträckning än vad man tidigare trott.
Det är mycket fokus på just protein och att det på något sätt skulle vara skadligt att få i sig för mycket. All energi (även från kolhydrater och fett) som man äter i överskott lagras som energi (fett) i kroppen. Så att säga att bara protein som skulle vara skadligt i överskott är helt fel.
Som jag nämnde i början så består allt protein av aminosyror. Så oavsett om du äter en måltid med kyckling eller tar en proteindrink kommer kroppen bryta ner detta till aminosyror. Det som skiljer är hur snabbt det bryts ner och hur väl innehållet av aminosyror stämmer överens med kroppens behov av olika aminosyror.
Protein är också det näringsämne som mättar bäst och det är ju viktigt att man inte känner sig hungrig under en viktminskning. Protein "kostar" även mer energi för kroppen att bryta ner jämfört med fett och kolhydrater.
Vissa proteiner i maten är relativt lätta för kroppen att bryta ner och nedbrytning och upptag sker inom loppet av minuter. Ett exempel på sådant protein är vassleprotein och detta gör det därför optimalt att dricka efter ett träningspass då proteinet snabbt bryts ner och används som byggstenar till musklerna.
Visst är det alltid bättre att äta riktig mat men ibland kan ett proteinpulver vara smidigt då det inte behöver förvaras i kylskåp och det är lätt att ha med sig.
Att använda proteinpulver i bakning och matlagning är också ett smidigt sätt att få i sig mer protein och det är något som jag alltid kommer fortsätta med!!
Oj vad garderoben krymper....
Status 23 maj 2013
TOTAL VIKTNEDGÅNG: 37,1 kg
JUST NU! Vikt 120,9 kg BMI 37,7
Pax!
Jonaz
6 veckors kontroll
Tidningen Metro
Idag ringde en journalist från tidningen Metro och ville göra en intervju om min GBP operation. Han hade läst min blogg och ställde bra och relevanta frågor!
Sedan fick jag träffa en fotograf i folketspark i Malmö. Ska bli spännande att se vad som kommer att publiceras! Hoppas att det kan hjälpa någon på traven!
Pax!
Jonaz
Till alla fina bloggvänner.....
Heja SVERIGE, men må Danmark vinna hihi! Cheers!!!
Äntligen dax!
Woohoo, nu är det strax insläpp på Malmö Arena!
https://cdn2.cdnme.se/4071579/7-3/pic_5197aff6e087c3415089b657.jpg" class="image">
https://cdn3.cdnme.se/4071579/7-3/pic_5197b053ddf2b3354e354eb5.jpg" class="image">
Status 16 maj 2013
Efter operation:
TOTAL VIKTNEDGÅNG: 34,2 kg
JUST NU! Vikt 123,8 kg BMI 38,6
Pax!
Jonaz
Heja Skandinavien!
Woohoo! Världens ös!
Pax!
Jonaz
Semifinal 2
Woohoo! Finland har många supportrar ikväll!!!!!!
Semifinal 2 - Eurovision Song Contest 2013
Here We Go kommer att bli en perfekt inledning av den andra semin! Den drivande och rättframma poplåten med ett beatboxsolo som unik säljpunkt lär garanterat höja stämningen från start i Malmö Arena - desto svårare känns det att bedöma i vilken mån den får tittare och jury att släppa ifrån sig röster och poäng. Kommer den att ligga kvar i minnet som semins rivstart - eller avfärdas den som banalt bröt med rappakaljatext? Själv tycker jag låten funkar hyggligt, men utan att lyckas stå sig i konkurrensen med starkare bidrag. Nej, grundtipset blir allt att det blir ännu en inte särskilt smickrande lettisk placering i år.
Jag tycker låtbytet är trist - Imperija var betydligt mer spännande och lyfte fram och förde samman de båda sångarnas särart på ett helt annat sätt än ersättaren lyckas göra. Pred Da Se Razdeni känns snarare som en balkanballad till ett beat framförd av Vlatko (som för övrigt uppträder under artistnamnet Lozano) där Esma dyker upp som en rejält udda körsångerska än som en lyckad duett. Resultatet är inte heltokigt, men jag tycker att man slarvar bort potentialen i det oväntade mötet. Med alla goda grannar i den andra semin tror jag det är rätt kört för Makedonien att nå final i år - appealen utanför de länderna är förmodligen rätt begränsad för Pred Da Se Razdeni.
Azererna har ett imponerande facit av idel topptioplaceringar i Eurovision Song Contest så här långt - och inte mycket talar emot att man ska kunna göra om tricket i år igen med sin tvålfagre sångare och strömlinjeformade ballad. Låten må vara mer en än smula förutsägbar, men den lär också vara brett säljande. Det enda som talar emot det azeriska bidraget är att sången inte var klockren i den nationella finalen, men inte värre än att jag tror man fixar till det i tid för final - för dit lär man ta sig i år igen. Själv tycker jag det här är i kletigaste laget, men att man trots det lyckas balansera på rätt sida pekoraldiket - lite för safe för att bli en stor favorit, men en helt ok eurovisionstyle popballad.
Det kändes lite otippat att Finland föll för en glad och energisk poplåt - eller om de som jag kanske snarare föll för en färgstark sångerska med attityd och lyskraft. Inget större fel på låten i sig, den är en glad bagatell med singalongkvaliteter och skönt dingdong - men den kräver ändå en Krista för att lysa. Låten har kritiserats för att vara en feministisk hejaklacksvisa för den inte helt lyckade texten om tjejen som lägger sig platt för att få bli gift med mannen hon vill ha, och även om Krista knappast framstår som ett självutplånande offer är det tänkbart att temat ställer till det i Malmö. För min del tycker jag att låten snabbt blev en smula tjatig, men går man på mitt första intryck så bör finalchansen finnas där. Låten sätter sig snabbt och Krista som brud syns och tar plats. Grundtipset blir att man kniper en av de sista finalplatserna, men gjutet känns det inte och topplaceringarna känns långt borta.
Jag tycker malteserna valde helt rätt. Visserligen påminner låten mig ett gäng omTrains hit Hey soul sister och nog är Gianluca en smula oslipad som artist, men i årets startfält finns ingen konkurrens alls i klassen enkla feelgoodlåtar och Gianlucas leende och chosefria charm förlåter en hel del av den där valpigheten på scenen. Låtens text om Jeremy och hans resultatlösa jakt på den där tjejen som alltid är lika långt borta som imorgon må inte tåla någon djupare analys, men refrängen sitter som en smäck - i mitt huvud har den gjort det i drygt två månader nu. Lyckas man förmedla känslan i videon på scenen i Malmö tippar jag finalplats och kanske till och med en riktigt hygglig placering där - men det hänger allt på hur och om man lyckas få till det på scenen.
Samo Shampioni med den engelska undertiteln Only Champions låter som en direkt fortsättning på Water - vi snackar moderniserad folkmusik med tyngdpunkt på trummor och en saftig dos säckpipa i förening med Elitsas karaktäristiska lite gälla röst. Refrängen är en bit mer kommersiell än förra gången, annars känns alla element igen från föregångaren. Genren har visserligen ännu en stor publik på kontinenten, men när känslan av originalitet nu blåst bort tror jag det blir svårt för bulgarerna att upprepa succén. Själv föredrar jag utan tvekan den originellare och mindre insmickrande Water - och tippar bulgarisk besvikelse i semifinalen.
Jag har förstått att årets isländska bidrag har en hel del fans bland de som följer tävlingen, så det blir med viss risk för mothugg jag vädrar jag en annan åsikt. I Ég Á Líf hör jag en rätt mossig ballad i folkton som går in genom det ena örat och ut genom det andra utan att stanna på vägen - trots att den gör sitt bästa med den banala refrängen som är så repetitiv att den tassar på gränsen till enerverande. En lätt övertänd artist hjälper inte direkt upp paketet heller. Oddsen placerar just nu Island näst sist bland alla bidrag i år och även om jag inte drar det lika långt tror jag det är rätt kört med finalutsikterna för Island den här gången, särskilt som startfältet rymmer betydligt mer iöronenfallande ballader.
Det var länge sedan vi hörde ett bidrag som låter så grekiskt i tävlingen - den här gången erbjuds vi nationell folklore, klezmer-ska i en dubbeltydig låt med en text som metaforiskt beskriver den pågående ekonomiska krisen i Grekland. Det här svänger ju utan tvekan en bit och de energiska grabbarna i kilt tillsammans med farbrorn med den gigantiska mustaschen utgör onekligen ett blickfång - men det är inte riktigt min kopp te och jag stör mig särskilt på hur titelraden, den enda som är begriplig i låten, upprepas och åter upprepas och ger låten lite väl mycket plojfaktor för att jag ska trivas. En ny grekisk finalplats lär det nog bli, men jag tror inte det här kan slå tillräckligt brett för att ge grekerna möjlighet att påbörja en ny topp 10-svit.
Med en så meriterad låtskrivare i kombination med vad som sägs vara Armeniens populäraste rockband hade jag förväntat mig betydligt mer än vad Lonely Planet kan erbjuda. Jag har vid det här laget både hört och sett låten ett stort antal gånger, men trots det lyckas inget annat fastna än intrycket av Gor Suryans fantastiska ögonbryn. Armenien må ha en fin meritlista i tävlingen, men vid det senaste försöket visade det sig att de inte är några givna finalister oavsett vad de skickar och finns det någon rättvisa i världen blir det ännu en plump i protokollet i år - det här är alldeles för platt och menlöst för att ta sig någonstans. BLÄÄÄ!
Sålunda får vi höra lågmäld minimalistisk hipster-indie från Ungern i år, i en poetisk kärleksförklaring till titelns Älskling, dessutom i den första renodlade remixversionen som tävlat i Eurovision Song Contest, en remix som tillför beat och skönt blipp till den akustiska gitarren från originalet. Jag gillar verkligen det här, musikaliskt faller Kedvesem snyggt ner i samma påse som musik jag lyssnar på utanför eurovisionbubblan och de vackra orden på ungerska berör utan att jag förstår vad de betyder. Även om jag inte tror att ByeAlex lyckas få 40% av tittarnas röster i maj som han gjorde hemma i Ungern så hoppas och tror jag att tillräckligt många låter sig fångas för att det ska kunna bli ungersk final för tredje året på raken.
Årets startfält rymmer ett enda renodlat rockbidrag, och det kommer alltså från Albanien som för första gången ger sig på att skicka ett bidrag i den genren. Klassisk rock med balkanton är definitivt inte min påse, men frågan är i vilken grad Identitet kan blidka mer rocktörstande röstare i Malmö. Jag gissar att de är tillräckligt många för att hålla Albanien borta från de absoluta bottenplaceringarna - låten saknar inte kvaliteter - men att den är för anonym för att hösta in tillräckligt många poäng för ny finalplats. Lite mer refräng och en tydligare hook och jag hade kunnat vara mer intresserad, men i avsaknad av det tycker jag det här är stentrist.
Vilket ju innebär att Waterfall är en storslagen klassiskt uppbyggd eurovisionballad, det slag som stegras låten igenom för att via en tonartshöjning explodera i ett fläskigt crescendo - inte särskilt originellt, men därmed det slag som jag bara älskar. Det enda som stör mig här är att Georgien tack vare sitt vägval inte alls låter Georgien i år, vilket å andra sidan stör desto mer. Bortsett från det finns allt jag önskar av genren; en snygg låt med skönt lagom påklistrat drama, ett par riktigt starka artister och det ryktas dessutom om ett scennummer man kommer att lägga märke till. Jämfört med fjolårets spanska bidrag som jag nämnde ovan sjunger man dessutom på engelska vilket får mig att tro på en riktigt bra slutplacering den här gången. Lätt topp tio, och om allt faller på plats på scenen till och med häng på pallen.
Låten så bygger den hårt på ett hookigt riff och en effektiv och lättsjungen aaah-kör tillsammans med en allmängiltig text om hur mycket vi alla hör ihop. Ett riktigt lyckat recept för att göra en låt som snabbt fastnar - men å andra sidan händer det just inte mycket under låtens tre minuter, det maler bara på. Det här känns svårtippat. Låten är catchy, men tanken på bandet framförande låten rakt upp och ner klädda i svartvitt känns allt annat än spännande. Grundtipset blir att man gör precis som bandets gitarrist gjorde när man framfört låten i Bulgariens final - det vill säga står på näsan - men det känns inte otänkbart att man kniper någon av de sista finalplatserna, men jag hoppas så att de går vidare!
Finalen av den rumänska uttagningen Selecția Națională där tolv bidrag tävlade om segern fick en spännande upplösning i en jämn omröstning där varken jurymedlemmarna eller tvtittarna sinsemellan var eniga om sin favorit. När röken skingrats stod till slut den klassiskt skolade countertenoren Cezar Florin Ouatu och hans It's My Life som segrare med bara en poängs marginal ner till tvåan efter att fått tolvpoängaren av tvtittarna och placerats som trea av juryn.
Nej, det här är ju inte bra i någon av ordets mer allmänt vedertagna meningar. Tur då att jag skapat mig en alldeles egen kategori - eurovisionbra - för där passar It's My Life perfekt. En av anledningarna till att jag en gång lärde mig älska Eurovision Song Contest var de där bidragen som är så hisnande over the top att man krampaktigt klamrar sig fast i soffans armstöd som om låten vore tre minuters berg-och-dal-banefärd med osäker utgång. Det här är precis en sådan låt, som hämtad ur ett parallellt eurovisionuniversum där för mycket av allt är norm. En del av mig kan inte låta bli att hoppas att det faktum att det här är det sista som hörs i semi två kan bli faktorn som knuffar rumänerna mot ännu en final, men nä, jag måste allt tippa att det här stannar i semin - och låtens betyg... får nog ses som ett kluvet försök att vara sansad.
10 min to go!
Woohoo!
Woohoo!
Härliga tider! Att spendera på Malmö arena! Druckit skumpa för första gången sedan op. Hihi. Detta är livet!
Pax!
Jonaz
Malmö Arena here i come!!!!!!
Woohoo! Piffad o puffad o klar! Nu kör vi! Heja Danmark!!!!!!
Pax!
Jonaz
Semifinal 1 - Eurovision Song Contest 2013
Hennes tävlingslåt Shine är en r'n'b-ballad i midtempo vars stora förtjänst i mina öron är att den som ett av få bidrag i år faktiskt tangerar vad man kan tänkas höras på internationella topplistor år 2013. Jag är dock mer tveksam till att det här skulle vara ett framgångsrecept i eurovisionformatet, särskilt som den riskerar drunkningsdöden när den framförs först av alla följd av femton starka konkurrenter. Jag själv gillar låten bättre nu än när den vann på hemmaplan men tycker fortfarande att den är i såsigaste laget samtidigt som Natália själv behöver jobba på shine-biten för att övertyga från scenen i Malmö. En finalplats är inte utesluten, men grundtipset är att hon med knapp marginal bommar i Malmö.
Upplösningen av årets estniska final var en aning oväntad. Efter en inledande röstningsomgång kvarstod avgörandet i form av en duell om tittarnas röster mellan Birgit Õigemeel och Grete Paia - där alla redan visste att Grete varit tittarnas favorit i första omgången medan Birgit bara varit tittarnas tredjehandsval. Trots det vände Birgit på steken och tog hem segern med 51% av rösterna med sin Et Uus Saaks Alguse, en ballad om möjligheter - att alla avslut också är en början på någonting nytt.
Årets estniska bidrag kan dock knappast klassas som någonting nytt. Vi snackar en rejält konservativ ballad av ett snitt som sällan hörs utanför just Eurovision Song Contest - och som hade kunnat delta när som helst under tävlingens 30 senaste upplagor. Nostalgikern i mig tycker inte det är heltokigt men ur ett mer klarsynt perspektiv är det här alldeles för mossigt och slätstruket för att kunna funka 2013 även om Birgit lyfter balladen så högt det går - hon är ju mycket starkare än sin låt. Nej, en ballad på estniska är inte per automatik ett vinnarrecept, i år tror jag Estland får finna sig i att stå utanför finalen.
Straight into love är en klubborienterad danshistoria som jag tycker fick sig ett rejält lyft med den nya versionen som släpptes nu i veckan (och hörs i videon nedan). Den känns fräsch och modern samtidigt som den har tillräckligt mycket hook för att tänkas kunna fungera i det här sammanhanget - och lägger vi dessutom till att startnumret får ses som rena drömmen, direkt efter två inledande låtar av mer lågmäld karaktär, så ser det riktigt ljust ut för Slovenien. Hur det går i Malmö tror jag beror mycket på hur man bestämmer sig att framföra den på scenen. Slovenien får närmast ses som ökända för sin förmåga att sabba bra låtar med märkliga scennummer och klubbatmosfären i låten är inte helt enkel att överföra till en eurovisionscen, så nog finns det frågetecken - men i väntan på att veta mer om det får grundtipset bli att de åtminstone tar sig till final.
Jag ska villigt erkänna att mina förväntningar inte var särskilt högt ställda när bidraget skulle presenteras - men de ställdes rejält på skam. Mižerja, som handlar om att man även i hårda tider åtminstone har kärleken kvar, är under de givna förutsättningarna självklart traditionell och kan därmed möjligen framstå som gammalmodig - men den känns genuin och är både välsjungen och riktigt pampig. Det är inget eurovisionvinnarmaterial, men jag är rätt säker på att Kroatien efter tre år på raken av bommade finaler åter är där nu i maj.
Det är inte svårt att förstå varför årets danska bidrag räknas som segerfavorit. Emmelie som en tufsig liten barfota älva i den dramatiska och melankoliska etnopoplåten med flöjt, trummor och nordisk ton kan mycket väl visa sig utgöra den minsta gemensamma nämnare som plockar flest poäng från flest håll i maj. Däremot är jag inte lika säker som spelbolagen på att den faktiskt lyckas med det, även om jag både räknar den som en vinnarkandidat och som en av mina favoriter. Därtill är konkurrensen alldeles för hård. För egen del har jag ännu större favoriter, där Only teardrops i jämförelse främst tappar på att jag inte riktigt tror på dess potential utanför tävlingen. Final blir det i alla fall givetvis och en fin placering där - kanske till och med så fin som den kan bli.
What if är en sällsynt kladdig variant på ett välkänt eurovisiontema - att tillsammans skapa en bättre värld, företrädelsevis med hjälp av banaliteter som att ta varandra i händerna. Det känns som om upphovsmännen brainstormat om vad som kan tänkas klämma fram en tår i ögonvrån hos lyssnaren och sedan knökat in precis allt på tre minuter. Klyschor som nergrävda vapen, öppna armar och nyskrivna blad haglar, täcks med articifiellt sötningsmedel och trycks brutalt ned i halsen tills kräkreflexerna är triggade till max lagom till låtens crescendo. Och då har jag ändå inte nämnt den extremt skitnödiga videon på samma tema. Nog blir det ännu en rysk final, inte minst för att Dina faktiskt är en duktig sångerska, men jag hoppas och tror att Europa genomskådar floskelorgien och håller det här borta från topplaceringarna.
Gravity låter sig inte helt enkelt ringas in och definieras - den inleds som en närmast viskande ballad men kommer sedan igång och svänger ett helt gäng medan den svårförutsägbart vänder och vrider sig på väg mot ett riktigt skönt crescendo. Det här kommer garanterat att få tittarna att vakna till efter den sömniga ryska balladen, inte bara för låtens annorlunda uppbyggnad och den udda Lejonkungen-körsången som säkert lär både älskas och hatas - Zlata är dessutom samtidigt både vacker och en stensäker sångerska. Lägg till den ekvationen att Ukraina alltid pimpar sina scennummer till något alldeles extra. Det här är inte bara en av mina stora favoriter i år - jag sticker ut hakan och säger att det här är årets säkraste pallplacering i finalen.
Jag tycker Nederländerna med viss rätt hållits utanför finalen under dessa år. Man har haft märkligt svårt att träffa rätt och istället gång på gång skickat antingen blekvitt anonymt eller illaluktande ostigt - så det är inte utan att man tänker på den hopplösa blinda schlagerhönan som äntligen lyckats hitta ett korn när man hör Birds. Låten är atmosfärisk svärta med udda ackord och harmonier som musikaliskt flyttar oss åtminstone ett halvsekel bakåt i tiden, samtidigt som jag hittar nutida referenser iLana del Reys stora framgångar det senaste året. Tillsammans med Anouks alldeles egna klangfärg blir det här ett av årets både bästa och mest spännande bidrag. Jag tror den är för sofistikerad för de riktiga topplaceringarna i Malmö, men det lär bli både - äntligen - final och en fin placering för Nederländerna i år.
När låten presenterades i mars blev det uppenbart att den där festen går av stapeln i en högljudd klubblokal med avancerad ljusshow. Dedduh och Noyz presenterar nämligen den djupaste basgång tävlingen skådat i en klubblåt med tydliga dubstepelement där killarna rappar verserna och Nina står för sång i refrängen - om man nu kan tala om en sådan. Man gör det inte enkelt för sig. Låten kompromissar inte utan känns faktiskt som en riktigt genuin representant för sin genré - vilket jag premierar den för men som samtidigt gör att den känns rätt hopplös på den här scenen. Det som talar för Igranka är att den faktiskt redan är en hit i länderna i forna Jugoslavien - den toppar just nu MTVs lista för länderna i regionen. Utanför dessa lär appealen dock vara mindre, särskilt när låten framförs i det här sammanhanget. Det blir knappast montenegrinsk finaldebut i år - men kudos för att man inte säljer ut sig för att komma dit.
Precis så kändes det också när Andrius Pojavis tog hem segern i den litauiska uttagningen i vintras. Den rätt kufiska uppenbarelsen i frack och hög hatt sluggade sig nämligen både i kvarts- och semifinalen vidare till nästa omgång med minsta möjliga marginal, en enda poäng - för att sedan oväntat och från ingenstans ta sig förbi alla sina konkurrenter i finalen med sin Something. 29-årige Andrius, som skrivit sin låt själv, är ett relativt nytt namn i Litauen med en singel och ett debutalbum från förra året som sina första avtryck på hemmamarknaden.
Something är ett rätt snyggt stycke pop som åtminstone vagt får mig att associera tillthe Killers stora hits med lika snygga gitarrslingor och lättillgängliga melodiska refränger. Hade det bara berott på låten hade jag utan tvekan tippat final, för låten i sig har bred appeal och potential att funka i sammanhanget. Men så har vi ju Andrius också... Sedan vinsten på hemmaplan har han tack och lov dumpat sin märkliga outfit och synts i mer casual kläder, men han känns obekväm på scenen, som om han helst hade velat hoppa över den biten - hans manér känns snarare som en serie nervösa tics än som en genomtänkt scenshow. Det här känns svårtippat. Lyckas han skärpa till sig en bit kanske han kan komma undan som charmigt tafatt, och då kan det räcka en bra bit - men utifrån vad jag sett hittills tror jag inte det håller för final.
Redan i början av december gick den vitryska finalen av stapeln. Bland tio tävlande bidrag gick segern till Alyona Lanskaya och låten Rhythm of love efter att den fått högsta möjliga poäng av både jury och tvtittare. Alyona vann för övrigt redan förra årets final, men diskvalificerades efter att det framkommit att rösterna manipulerats. Ganska snart florerade dock rykten om att Alyona ville byta ut sin låt mot något mer konkurrenskraftigt - och mycket riktigt, snart presenterades istället Solayah som årets vitryska bidrag, en låt skriven av bland annat belgaren Marc Paelinck som redan sedan tidigare har tre eurovisionbidrag på sitt samvete.
Om man försöker bortse från tröttheten som lätt infinner sig vid tanken på de vitryska urvalsmetoderna så är Solayoh å ena sidan en rätt trevlig schlagerstomper av det slag som alltid fick högvis med poäng och flera gånger vann i början av 2000-talet. Det skakas rumpa, det låter låtsaslatino och är som upplagt för att maffigt dansnummer när Alyona beskriver en trist kväll som blir party när hon oförklarligt förflyttas till Solayoh, en plats där festen aldrig tar slut. Problemet är dels att Alyona är just ett decennium för sent ute och dels att hon snarare framstår som en partyprogrammerad cyborg än en partypingla av kött och blod. Jag kommer förmodligen att uppskatta det här mer med förhöjd promillehalt på schlagerdansgolvet än när den tävlar i Malmö - men tippar trots invändningarna att det blir åtminstone en vitrysk finalplats där.
Förra året charmade Pasha till sig en elfteplats i Baku med den medryckande Lăutarmen visar här att han också är kapabel till helt andra typer av låtbyggen - jag är trots det tveksam till att O Mie kan upprepa en sådan placering. Balladen om förlorad kärlek håller hög klass och framförs prickfritt av Aliona vilket får mig att tro på en säker finalplats, men jag saknar det där lilla extra som skulle kunna göra den till en utmanare till de riktigt fina placeringarna i finalen. Stora pluspoäng dock för valet av språk!
Only love survives var min favorit i den annars rätt tunna irländska finalen, trots att numret hade en hel del brister. Dolan var inte hundra procent tonsäker, vilket inte blev bättre av en kör som gjorde sitt bästa för att sabotera sången - samtidigt som en tvstudio aldrig kan göra en låt av den här typen rättvisa. Kan de här bitarna fixas - och det borde inte vara en omöjlighet - tror jag det finns riktigt goda chanser till en mer än hyfsad irländsk placering i år. Låten känns modern och eurovisionvänlig med sitt universella kärleksbudskap, Ryan framstår som boy-next-door-sympatisk och tempoväxlingarna bidrar till att ge låten en bit mer nerv än man annars förknippar med den här typen av pop. Jag tippar att irländarna åtminstone lyckas fixa låten och Ryan till tillräckligt vettig skepnad för att ta sig till final. Hur bra det går där lär bero på hur väl man lyckas ta tillvara låtens potential på scenen i Malmö.
Balladen An Me Thimase handlar om saknaden efter en älskad och längtan efter att få denne tillbaka - vilket ju kommer att gå de flesta förbi i Malmö eftersom den sjungs på grekiska. Jag är vanligtvis den förste att förorda att deltagarländerna sjunger på sitt eget språk, men i det här fallet är jag rädd att just det kommer att ligga cyprioterna i fatet i Malmö. Låten är visserligen en snygg komposition och Despina kan definitivt leverera den, men när den aldrig riktigt tar fart hade den åtminstone behövt en begriplig text för att ha en chans att gripa tag och lyfta den över mängden. Kul att Cypern trots allt kunde delta i år - men den här gången blir det ingen cypriotisk finalplats.
Sedan Love kills vann har den stuvats om, hottats upp och putsats till och en safari bland Bellarosa-klipp på YouTube bekräftar att han är en betydligt vassare sångare än vad han förmådde visa i den nationella finalen - faktorer som bidrar till att jag ser ljust på de belgiska utsikterna i Malmö, trots att oddsen just nu placerar bidraget i den absoluta botten av resultatlistan. Love kills är ingen eurovisionvinnare, men en rätt skön och hyggligt up to date popbagatell som i kombination med Robertos valpiga framtoning mycket väl kan skrapa ihop ett gäng poäng i Malmö. Mitt grundtips blir att han med knapp marginal faktiskt fixar en belgisk finalplats - om nu den där flunsan var en engångsföreteelse.
Jag gillar nästan alltid Serbiens bidrag, men den här gången blev det helt galet när serberna gick till val. Känslan när jag hör Ljubav Je Svuda är att tjejerna fortfarande tävlar mot varandra snarare än uppträder som en grupp. Tre vibratomissbrukande solister som under tre minuter battlar om vem som är röststarkast i en substanslös och billigt producerad wailfest medan de åmar sig till en ursäkt till melodi. Tjejerna harju rösterna, men efter den inledande halvminuten orkar jag bara inte lyssna vidare på det omotiverade gapandet. Med flera goda grannar och sista startnumret i semin finns en del som talar för dem, men nä, jag vill inte tro att det här eländet når final.
Here We Go kommer att bli en perfekt inledning av den andra semin! Den drivande och rättframma poplåten med ett beatboxsolo som unik säljpunkt lär garanterat höja stämningen från start i Malmö Arena - desto svårare känns det att bedöma i vilken mån den får tittare och jury att släppa ifrån sig röster och poäng. Kommer den att ligga kvar i minnet som semins rivstart - eller avfärdas den som banalt bröt med rappakaljatext? Själv tycker jag låten funkar hyggligt, men utan att lyckas stå sig i konkurrensen med starkare bidrag. Nej, grundtipset blir allt att det blir ännu en inte särskilt smickrande lettisk placering i år.
Jag tycker låtbytet är trist - Imperija var betydligt mer spännande och lyfte fram och förde samman de båda sångarnas särart på ett helt annat sätt än ersättaren lyckas göra. Pred Da Se Razdeni känns snarare som en balkanballad till ett beat framförd av Vlatko (som för övrigt uppträder under artistnamnet Lozano) där Esma dyker upp som en rejält udda körsångerska än som en lyckad duett. Resultatet är inte heltokigt, men jag tycker att man slarvar bort potentialen i det oväntade mötet. Med alla goda grannar i den andra semin tror jag det är rätt kört för Makedonien att nå final i år - appealen utanför de länderna är förmodligen rätt begränsad för Pred Da Se Razdeni.
Azererna har ett imponerande facit av idel topptioplaceringar i Eurovision Song Contest så här långt - och inte mycket talar emot att man ska kunna göra om tricket i år igen med sin tvålfagre sångare och strömlinjeformade ballad. Låten må vara mer en än smula förutsägbar, men den lär också vara brett säljande. Det enda som talar emot det azeriska bidraget är att sången inte var klockren i den nationella finalen, men inte värre än att jag tror man fixar till det i tid för final - för dit lär man ta sig i år igen. Själv tycker jag det här är i kletigaste laget, men att man trots det lyckas balansera på rätt sida pekoraldiket - lite för safe för att bli en stor favorit, men en helt ok eurovisionstyle popballad.
Det kändes lite otippat att Finland föll för en glad och energisk poplåt - eller om de som jag kanske snarare föll för en färgstark sångerska med attityd och lyskraft. Inget större fel på låten i sig, den är en glad bagatell med singalongkvaliteter och skönt dingdong - men den kräver ändå en Krista för att lysa. Låten har kritiserats för att vara en feministisk hejaklacksvisa för den inte helt lyckade texten om tjejen som lägger sig platt för att få bli gift med mannen hon vill ha, och även om Krista knappast framstår som ett självutplånande offer är det tänkbart att temat ställer till det i Malmö. För min del tycker jag att låten snabbt blev en smula tjatig, men går man på mitt första intryck så bör finalchansen finnas där. Låten sätter sig snabbt och Krista som brud syns och tar plats. Grundtipset blir att man kniper en av de sista finalplatserna, men gjutet känns det inte och topplaceringarna känns långt borta.
Jag tycker malteserna valde helt rätt. Visserligen påminner låten mig ett gäng omTrains hit Hey soul sister och nog är Gianluca en smula oslipad som artist, men i årets startfält finns ingen konkurrens alls i klassen enkla feelgoodlåtar och Gianlucas leende och chosefria charm förlåter en hel del av den där valpigheten på scenen. Låtens text om Jeremy och hans resultatlösa jakt på den där tjejen som alltid är lika långt borta som imorgon må inte tåla någon djupare analys, men refrängen sitter som en smäck - i mitt huvud har den gjort det i drygt två månader nu. Lyckas man förmedla känslan i videon på scenen i Malmö tippar jag finalplats och kanske till och med en riktigt hygglig placering där - men det hänger allt på hur och om man lyckas få till det på scenen.
Mat - Stress - Glädje
Största dumpen so far!
Status över viktminskningen de senaste tre veckorna :D
Startvikt: 158kg
StartBMI: 49,3
Flytveckorna:
Vecka 1, 13/2-2013: -5.3kg, -1,6 i BMI
Vecka 2, 19/2-2013: -1.8kg, -0,6 i BMI
Vecka 3, 26/2-2013: -2,7kg, -0,8 i BMI
Vecka 4, 5/3-2013: -1,4kg, -0,5 i BMI
Vecka 5, 12/3-2013: -1,4kg, -0,4 i BMI
Vecka 6, 19/3-2013: -3kg, -1 i BMI
Vecka 7, 26/3-2013: -0,5kg, -0,1 i BMI
Vecka 8, 26/3-2013: -3,1kg, -1 i BMI
Efter operation:
Vecka 1, 11/4-2013: -5.3kg, -1,6 i BMI Vecka 2, 18/4-2013: -3.0kg, -1 i BMI Vecka 3, 25/4-2013: -1,2kg, -0,3 i BMI Vecka 4, 2/5-2013: -2,8kg, -0,9 i BMI Vecka 5, 9/5-2013: -1kg, -0,3 i BMI
TOTAL VIKTNEDGÅNG: 32,5 kg
JUST NU!
Vikt 125,5 kg
BMI 39,2
Pax!
Jonaz
Tack alla fina!
Livet går sitt eget håll!
Hej alla! Var tvungen att ta en pause och samla mig!
Hade inte planerat att det skulle handla om veckor!
I stort mår jag väldigt bra, men i min vandring till operationen var det många saker i mitt liv som också öppnades upp och fick dammas av.
Jag har för några veckor sedan brutit med min sambo efter 17,5 år. På tisdag flyttar jag till egen lägenhet!
Jag mår bra, men det är inte kul att vara den som väljer åt någon annan.
Jag kommer inte att skriva mer om detta, utan kommer att uppdatera alla er fina vad som hänt med kost och kropp de senaste veckorna, men jag tycker nog att ni förtjänar en förklaring varför jag behövt en lång tystnad!
Pax!
Jonaz xxx