Träning - HJÄLP!

Har hittat ett event jag vill ha som mål och jobba mot, men jag undrar om det är rimligt?
 
Efter en GBS op. så går man på väldigt låg energintag i början.
Ni som tränar? När i tiden efter op. kände ni att ni hade möjlighet att börja träna? Tänker att det måste vara svårt ibörjan då energintaget så länge är extremt lågt och det skulle vara svårt, näst intill omöjligt och skadligt att börja träna tidigt?
 
 
Hur var det för dig?
 
Pax!
Jonas
minimajshanna:

Jag började träna efter cirka 3 månader och det kändes bra för mig, dock sa min dietist att man kan börja träna redan efter fyra veckor. Faktum är att jag också trodde att man skulle känna av det nya energiintaget, men för mig var/är det verkligen ingen skillnad mot förr alls. Jag tror att det har lite med mättnadskänslan att göra, för det är ju hungern du bli matt av liksom och efter en gastric är du aaaaaldrig hungrig! :)

Svar: Tack för svar! Då kanske mitt mål är realistiskt! Kanske kan så smått börja någon månad efter op. Vi får se :DDu kan inte ana vad jag längtar nu! Vill bara att de sista två veckorna ska gå fort. Kan inte mer än att längta tills dagen D nu!
Jonaz

Therese:

Hej hej! Lustigt skrev just lite om detta på min blogg! Hade samtal med sköterskan idag om just energi och att jag känner hunger vilket just beror på att jag får i mig för lite energi dom dagar jag varit väldigt aktiv. De första 4 veckorna hade jag ingen ork för mer än vad jaf var tvungen att göra men sen jag började äta vanlig mat har jag orkat med längre promenader och känner mig rätt taggad att kunna börja träna snart!

Svar: Åh vad kul att läsa dit sista inlägg - skönt med glada syrror :D. Härligt! Jag längtar så nu efter op. Ska bli så spännande, att få lära känna en ny kropp. Så glad att jag har era bloggar att läsa och fråga om saker och ting :DHa det bra! xxx
Jonaz

Evelyn:

Beror helt på vad du menar med "att träna". Jag gjorde tabben att gå ut för hårt och tvingade min kropp till något den inte orkade. Jag har lätt för att träna förbi trötthet och det resulterar i att kroppen inte orkar eller att jag skadar mig. Normal träning där man känner efter hur mycket man vågar ta i går bra efter 6 veckor. 4 veckor om man inte är rädd för fula ärr. Simning och promenader rekommenderas från min mottagning så fort man kan. Såren ska ha läkt innan man traskar ned i poolen.
Så. Så fort du orkar utifrån de förutsättningar man har. Jag svimmar nästan om jag tränar för hårt, och tar inte i lika mycket längre. Det betyder att det tar längre tid att se resultat, men färre stukningar, mindre risk för överträning, färre gånger det svartnar framför ögonen på grund av blodtrycksdippar.

Svar: Tänkte börja med raska promenader så fort jag kan. Sedan är det löpning jag gillar att träna. Men det får komma bit by bit. Men jag skulle så gärna vilja kunna få upp flåset till ett event 6 mån efter op. Ingen stor grej, men ändå ett mål. Kanske går :D
Jonaz

anette johansson:

Hallå. Jag tror nog jag väntade i 1 månad , sedan var jag igång . Med konditionsträningen då alltså , Små Små Små Promenader började man ju med första/andra dagen , Man känner sedan vad man orkar , själva styrketräningen väntade jag med länge , har jag för mig. Men mycket ger sig det kommer av sig själv ... Jag tycker att efter min op, så är jag betydligt mer "lyhörd" Jag lyssnar och känner av min kropp mer! Du kommer att märka de! Ha det bäst // Kram

Svar: Jo, det känns så nära nu, den 4:e april, hehe, man börjar visionera om både det ena och andra. Tänker på hur min nya kropp kommer att vara, vilka signaler man ska lyssna på osv. Jag tok-längtar nu hehe. Tycker det är väldans spännande nu :D
Kram kram
Jonaz

Heltillhalv:

Hej,

Jag tog det lugnt i ca två - två och en halv månader.. Mest berodde den tiden på att jag började nytt jobb två veckor efter op.

Det där med energin har jag inte direkt hört ngt om, men jag antar att man får prova sig fram och vara väldigt lyhörd på sin kropp! Det är så jag jobbar med det mesta ;)


Men nu blev jag nyfiken på vad ditt mål kan vara? :P

Svar: Jag tänkte delta i ett 1 mila lopp. Man kan ju även promenera genom det :D Men skönt att ha ett mål.
Ska bli så spännande att få lära känna och möte sin nya kropp!
:D
Jonaz

Kommentera inlägget här: