En vanlig onsdag!

 
Idag är jag lite fundersam!
 
Jag har följt flytet, men hamnar i min viktfälla idag igen! SKIT SKIT SKIT!
 
Det är otroligt högt tryck på jobbet. Vi har en peak vid påsk. Massor ska förberedas, samt att det ska verkställas också. Svårt att hitta förberedelse tid och det är en kamp om tiden.
 
Hur agerar jag i detta. Jag gillar högt tryck! Börjar redan hemma att fundera, planera lägga planer i huvudet!
Åker till jobbet, har ett möte inplanerat, men hinner bara sätta foten innanför dörren och pang så blir det olika avstämningar från olika håll innan jag kommer till mitt ursprungliga möte. Hela dagen och kvällen är fulltecknad. Jag vet exakt vad jag ska göra idag, vet även vad som borde göras men som inte kommer att hinnas med!
 
Då slår det mig:
Mina flytpåsar, jag har inte tagit med mig dessa till jobbet. Min första tanke är att jag får göra som jag brukar. Äta hemma ikväll. Detta är mycket av mitt problem. Att inte planera tillräckligt bra! Att i skarpa lägen prioritera bort sig själv.
 
Detta sitter så djupt i mig. Att inte ta hand om mig själv tillräckligt, att jobba igenom dagen och bara tok-äta när jag kommer hem och däcka i soffan under en filt.
 
Då kommer tanken, är jag redo för en operation?
Har jag det som behövs för att klara de rutiner efteråt. Det finns ett slarv ingjutet i mig, djup i mig att strunta i rutiner vad det gäller kost. Jag måste bli bra på att fixa detta! Det är nödvändigt att inte slarva. Jag är inte rädd för att "äta onyttig" mat, men att inte tillåta mig sex stycken stop under dagen där mat i lugn och ro ska intagas, det är något jag inte levt med alls.
 
Jag tror dessa tankar kommer och blir starkare då operationsdagen närmar sig!
 
Tänk idag är det bara
 
dagar kvar till operation!
 
Pax!
Jonaz
 
Sara i Uppsala:

oj, vad jag känner igen mig i det du skriver. Du brinner för ditt jobb, eller hur? Vill göra ditt bästa, kör på, fullt ös, medvetslös! Om jag inte hade jobbat som förskollärare så hade jag också haft svårt att få till pauser för att äta. Nu har du en uppgift att få igenom på ditt jobb. Små pauser. Kanske skulle fler av dina kollegor må bra av små pauser och ett litet mellis emellanåt? Du få sätta mobillarm... :-)

Svar: Ja, mobillarm och införande av trix som ger pauser ett par gånger om dagen måste arbetas in. Jag vet att möjligheterna kommer att erbjudas mig. Men det är mitt eget ansvar som tryter. Men jag ska klara detta :D :D
Jonaz

Sara i Uppsala:

Du klarar det! :-)

\majja:

Det kommer att komma naturligt.. när du inte äter kommer du att må dåligt vilket leder till att då äter du för att slippa må dåligt.
I början kommer du inte ha någon matlust, det kan sitta i länge, flera månader, men efter ett tag kommer det att bli en del av vardagen. Idag om jag INTE äter så protesterar magen högljutt och jag mår fysiskt dåligt.

Svar: Skönt att ha en kropp som säger ifrån. Det var ju mer mina tankar och känslor som styrde kosten!
Jonaz

Kommentera inlägget här: