Psylliumfrön

Då jag haft magknip (troligtvis laktoskänslig) från och till, har jag börjat med PSYLLIUMFRÖN i min morgongröt. Jag slänger ner 1 matsked till 1 portion. Fröna ger ingen smak och gröten blir mer klistrig. Får se om detta ger mig en bättre och lugnande mage :D
 
 
 
Här är lite info om dessa frön:
 
Psylliumfrön finns ljusa och mörka och du finner dem på vanliga välsorterade livsmedelsbutiker bland förpackade gryn, nötter och frön.
 

Mörkt psylliumfrö eller loppfrö som det även kallas på grund av dess färg och form, kommer från en grobladsliknande ört som växer i Medelhavet. Fröets skal är rikt på gelébildande fibrer.
Vid kontakt med vätska bildas snabbt ett geléaktigt hölje runt fröet.
I mage och tarmkanal fungerar det som bulkmedel (”laxeringsmedel”, fibrerna verkar genom att dra till sig vatten) med en naturligt laxerande effekt.
Gelet anses också ha en skyddande effekt på tarmslemhinnan.
Hela psylliumfröet går oförändrat genom kroppen.
De näringsämnen som finns i fröet, kan alltså inte tas upp och saknar därför betydelse. Det är fibrerna som är verksamma och är av betydelse. Över 45% av fröet består av gelébildande fibrer.

Detta innebär att psylliumfrö (och även HELT linfrö) inte ger våra kroppar någon nämnvärd energi (kalorier).
Ett smart sätt för en god tarmfunktion och en glad mage samt hjälp vid viktminskning är att ”krydda” maten med dessa ”magiska” frön.
 

Människan har i alla tider försökt bibehålla en normal tarmfunktion och redan de gamla egyptierna upptäckte att "loppfrön" hade en god inverkan på magen.

Pax!

Jonaz

 

Kommentera inlägget här: