Brödbak


 

Kom just hem. Fick en otroligt glad överraskning på jobbet idag. Förra året hade jag ett underbart bröllop. Brudparet blev verkligen testad på deras vigseldag. Bruden hade brutit armen under möhippan, men fick en skena istället för gips under vigseln. Klänningen var för kort, vi gick ut bland gästerna i kyrkan och lånade ett par vita tygskor av en gäst, så klänningen inte såg så kort ut. Brudgummen kom alldeles försent. Först hade datorn brakat ihop så vigselprogrammen kunde inte skrivas ut, sedan hade han krockat med bilen på vägen till kyrkan. Väl framme kom han på - RINGEN - den ligger kvar hemma på köksbordet. En av marschalkerna drog iväg efter den. Sedan sa bruden, nu skiter vi i allt, nu gör vi det vi är här för NU GIFTER VI OSS. Det blev ett underbart bröllop och idag har jag fått träffa dem igen för nu på lördag ska jag få döpa deras nytillskott, lille Linus :D Så underbart!

 

Blev sugen på lite nygräddat bröd ikväll, så jag slängde ihop en filmjölksdeg. Då jag tycker att jag är rätt vass på matlagning, så kan jag berätta att jag inte är så värst duktig på bak. Och filmjölksbröd är väldigt enkelt och gott, det passar mig perfekt!

 

Receptet (som jag gjort om lite):

7 dl vetemjöl

4 dl grahamsmjöl

2 dl grovt rågmjöl

2 tsk salt

1 dl solrosfrön

1 dl linfrön

2 dl torkad frukt (finns ofta i lösvikt bland naturgodis)

1 dl blandade nötter (jag tog valnötter och cashew)

1 l filmjölk

1 1/2 tsk bikarbonat

2 dl mörk sirap

Sätt ugnen på 175°C. Blanda ihop mjölsorterna med salt, solrosfrön, linfrön, frukt och nötter i en bunke. Nötterna kan grovhackas eller användas hela. Blanda noga ihop filmjölk med bikarbonat och sirap. Tillsätt mjölblandningen och rör mycket försiktigt till en jämn, tjock smet.

Smörj två 1,5-liters brödformar (för 2 bröd) väl eller använd bakplåtspapper i formen. Fyll den med smeten och strö över lite mjöl. Grädda bröden i formarna i nedre delen av ugnen, ca 1,5 timme. Täck med folie om de blir för mörka. Pröva med sticka så att de känns torra. Stjälp upp bröden på galler och låt dem vila inlindade i kökshanddukar i minst 5 timmar.

 
Pax!
Jonaz
 
Matbloggstoppen
Ida:

Sådana bröllop glömmer man nog aldrig! ;D Va roligt!
Jag jobbar som församlingsassistent i en kyrka och var precis inne
på svalövsbygdens hemsida för att kika på era församlingsblad, då såg jag en
bild på dig! Skojj!
Ha en fortsatt bra dag!

Svar: Va kul, då är vi ju kollegor och jobbar inte så långt ifrån varandra :DSpännande att följa dig och din resa!
Ha det gött!
Kram Jonaz xxx
Jonaz

Kommentera inlägget här: