Kanske ett avsked!

Tänker lite på vad dietisten pratade om på det sista infomötet vi hade!
 
Alkohol: Att man tål betydligt mindre, MYCKET mindre. Det är inte alls så att jag tycker om att dricka mig berusad men det jag tycker är gott gällande alkohol är rätt starka varor, som tex olika kryddade snapsar.
Och något jag alltid njuter av när vi är ute och reser, det är Absinthe.
Den är 70% och värmer gott ner i magen. Undrar om man någonsin kommer att sitta i baren, mitt i natten efter bastun på det dygnet runt öppna spá:et i Prag och njuta av denna vätska igen? hehe
 
Sedan var det ett STORT bekymmer (kanske lite överdrivet), det var att många GBP-opererade har svårt för att äta trådig mat. Då det kan kännas som om det fastnar på väg ner. Till trådig mat tillhör även rå vitkål.
 
Åh vad jag älskar rå vitkål till maten. Kanske får jag säga farväl till denna favorit :D
 
Men sedan blev jag lycklig!
Är det något jag verkligen är, så är det en potatiskille!
 
 
Jag älskar potatis och framförallt POTATISMOS!
 
 
Det är det bästa jag vet, och det är något av det första vi får börja äta efter första flytveckan efter operationen. Kan det bli bättre! Hehe
 
Detta var lite av mina i-landstankar, just nu, just ikväll! Hehe
 
Pax!
Jonaz
Sara i Uppsala:

Jag gillar också potatis. :-) Hoppas du inte dumpar på potatismos, det ska ju va rätt vanligt. Men man kan ju prova pressad potatis. :-) Och du, vitkålen kan du ju riva istället eller skära av trådarna så de inte är så långa. I alla fall jag har svårt idag att tugga så noga som jag kommer behöva sen så jag kommer nog finfördela maten så mkt jag kan innan. :-) Och du, det är bara att prova dig fram med spriten. Du kanske kan ha i lite vatten i absinthen? Den lät ju sjukt stark. 70%??? Snaps behöver du ju inte avstå, men en kanske räcker hela julbordet? ;-)

Svar: Ja, kanske hela julhelgen tom hahahaJa Absinthen är stark, men GOOD! Man kan ju inte dricka mycket!
Det ska bli så spännande att lära känna sin nya "mage". Jo, detta med att slänga i sig mat, kan ju inte heller öva på att tugga länge då jag bara flyter haha
Kul att du är med i familjen nu :D
Jonaz

Sara:

De säger att man inte kan äta ärtor och majs heller för skalet, men för mig funkar det bra! Älskar också vitkål (men stekt eller kålpudding) och det kommer nog funka bra bara man inte gör så stora bitar!

Svar: Jo, man kan ju riva dem tunt tänker jag :D Tänk i övermorgon sker det :D woohoo
Jonaz

My:

Jonaz: kan bara tala för mig själv, men jag äter gladeligen råkost inklusive vitkål :)! Men man ska nog ta det extremt försiktigt de första månaderna. Vad gäller spriten så har jag hittills bara provat vin och öl (i väldigt små mängder) och det har gått bra!

Svar: Härligt, jag vet ju att det är väldigt individuellt, men man bara sväljer vad dietisten säger. Ska bli så spännande att få börja känna min nya kropp. Och jag är inte orolig över om det finns favoriter som inte kommer att kunna äta. Det finns ju alternativ!
Jonaz

Anette:

Prova , hemma första gången med spriten . Själv va jag Full,Illamående, hade Huvudvärk . Inom loppet på 1.5 tim tror jag de va . Otroligt iallafall. Man gick egenom alla stadien fort . På en cider typ tror jag de va.... Otroligt ... Sedan e de så olika . Vet en tjej som gjorde op för 4 år sedan . Hon "super" alla under bordet. Otroligt... Men från de ena till de andra. Du ska inhandla.. om ni inte har 2Dl små burkar som man kan frysa in små pot i . Soppor och allt. Du kommer att märka att det behövs.Sedan Vattenflaskor med "pip" är åxå bra att ha några . Man ska ju bara sippa vatten/vätska ibörjan. Själv kan jag knappt dricka ur glas än, för jag tar för stora klunkar , då mår jag dåligt! (olika där me) Saknar faktiskt att bara ta ett glas och bara klunka! Biltema har bra burkar , Kanske ullared? vem vet! Hoppas du förstår vad jag menar ... Annars får du fråga .... Bara små tips som kan vara BRA! Ha en fin dag! // Kram

Svar: Tackar för tipsen! Jag har köpt engångsglas i plast och hällt soppor i, sedan lite gladpack över och fryst dem :D
Har laddat upp med vattenflaskor - så jag tror att jag är redo :D
Är hur lugn som helst idag! Men det är skönt att ha mycket jobb att gräva ner sig i :D
Kram kram bästa bloggvän <3
Jonaz

Maria:

Åh jag kommer sakna vitkål jag med... särskilt pizzasallad !! Men vem vet, kanske man kan äta det ändå om nåt år eller så... *hoppas* ! Ang potatismos så har det gått finfint för mig ! jag älskar ju mos så det är jag jätteglad för... :) Ha en fin dag nu ! Kram kram

Svar: Yep, vägen till mannens hjärta ska ju gå genom magen. Då önskar jag att bli bjuden på potatismos :D hehe
Jonaz

\majja:

Potatismos funkar INTE för mig. Jag äter kanske max 3 msk och efteråt blir jag nästan alltid tung som fasen, dåsig.. typisk dumping alltså.
Vitkål funkar hur bra som helst och även majs/ärtor. Jag som älskar sparris provade det ganska snabbt efter open och det funkade utan problem.
Spriten är ganska typiskt som Anette här ovan beskriver. Man blir full snabbt och sen går det över snabbt igen, MEN alkoholen stannar kvar i kroppen mycket längre hos oss så var jäkligt försiktig med att köra dagen efter även om inte KÄNNS som du har kvar något. Vänta en extra timma.

Jag kan dricka både vin och starksprit, men jag är ingen storkonsument och dricker rätt måttligt. Jag kan ta två glas vin och det blir jag ganska berusad av, tar jag tre blir jag FULL och mår skit. Jag kan smutta på en snaps, men gillar det inte så mycket, så det blir inte så ofta.
Drinkar går ok men då snurrar jag ur det mesta av kolsyran från läsken, för kolsyra kan jag inte dricka alls. Då känns det som att öppna en champagnekork i halsen och magen.. svårt att förklara dock..

..och sen; allt är så individuellt på alla som op:ar sig, så det som funkar perfekt för mig går inte alls hos andra.

Svar: Jo, det ska bli ett äventyr att testa alkohol. För jag dricker mig aldrig berusad, och vill så slippa att bli det!Och visst, på en krog i Prag, kan man hitta något annat att njuta av än 70% Absinthe hehe
Jonaz

Frida H:

Nej nej nej :( Jag som älskar min pappas egna snapsar :/
Och jag som ÄLSKAR Cole Slaw, det kan jag äta bara sådär, med sked under sommarmånaderna.

Usch.
Ah ja, andra saker kommer säkert smaka gudomligt efter open som man ryckte på axlarna inför innan ;)
Kram

Svar: Hehe. Vi får prova oss fram och se om vi kommer att klara av Helan går i framtiden hahahaKram
Jonaz

Sara S:

För mig som har varit opererad i 7 månader funkar sparris, ärtor, majs, pizzasallad. Det som funkar sådär är potatis, jag blir lite dåsig och får lite magknip. Vitt bröd undviker jag, det känns som om det ligger kvar länge efteråt. Tortillabröd funkar bra och fullkornsbröd. Havregrynsgröt utan mjölk funkar. Tar jag med mjölk så dumpar jag direkt. Jag dricker vin men ingen kolsyra, det bara trycker i magen.
Du har en riktigt spännande tid framför dig! Kram

Svar: Ja, det ska bli så spännande att få känna min nya kropp och vad som funkar för mig! Jag hoppas att det som är nyttigt går att äta :DTack för dina kloka ord :D
Kram //J
Jonaz

Kommentera inlägget här: