6 veckors kontroll

Så var det äntligen dags för att bege sig till Simrishamn för 6 veckorskontroll!
 
Vi var tre personer som kom! Synd, jag hade hoppats på att det skulle komma fler, man lär ju sig så mycket på att få träffa andra i samma situation!
 
Vägning och mätning gjordes av dietist. Jag fick beröm! Roligt, enlig dietistens våg började jag närma mig ca 40kg viktminskning, men jag följer min våg här hemma.....
 
Sedan var det gruppsamtal. Fokus var näringsintag. Hur säkerställer man att man får i sig allt protein? Själv tycker jag att detta inte är ett problem! Jag dricker fil var dag, har mjölk till morgongröten, samt att jag har mitt sojaproteinpulver som jag dricker till mellis var dag!
 
Vattnet dock slarvar jag med. Inte var dag, men rätt ofta. Just nu är jag förkyld och jag kände i morse att jag var ökentorr i munnen och att ögonen var torra. Det blir till att dricka mer vatten idag! Jag försöker skärpa mig, jag har vattenflaskan alltid med mig, men glömmer liksom bort den!
 
Vår dietist sa att färgen på urinet ska vara ljust, som om man doppar en tepåse i lite vatten.
 
 
Jag ser även att min färg är för mörk! Skärpning nu Jonaz!
 
Nu har jag varit opererad i över 6 veckor! Fortfarande känner jag ingen hunger eller mättnad! Det blir lite svårt då jag måste ha stenkoll på mängden av mat jag äter inte blir förmycket! Jag känner inget stop, däremot kommer det trötthet och kallsvettningar om jag äter förmycket!
Jag blir avundsjuk när andra säger att de känner ett stop när de äter, det hade varit så mycket enklare om den nya magen satte gränser själv! Men visst det är ju bra att jag själv arbetar med en medvetenhet över detta!
 
 
Det var ett bra samtal vi hade, dietisten tyckte vi tog det nödvändigaste på fullaste allvar, men hon sa även en sak som satte sig hos mig, "det finns mer av livet än att enbart vara GBP opererad". Visst så är det ju, att få in den nya livsstilen i ryggraden, att det som är nytt ska arbetas in och bli det vardagliga, att bara se möjligheter och inga hinder. Men just nu väljer jag att snöa in på att ställa detta nya omvälvande i första rummet! GBP-nörd, det är nog vad jag är just nu hehe.
 
Pax!
Jonaz - the nörd!
Maria:

Mmm det där med att dricka tillräckligt mkt är svårt tycker jag.. måste skärpa mig på den punkten jag med ! Får hålla koll på urinets färg oxå.. ;)
Pax!

Svar: Ja, man tokslarvar med detta. Kaffet är min räddning, det glömmer jag minsann inte haha
Jonaz

Evelyn:

Du kommer inte behöva tänka på hur mycket du äter så himlans länge. Det kommer av sig själv senare. Jag tycker att jag äter jättemycket nu, men i verkligheten är det ungefär hälften av vad min normalviktiga svärmor äter.
Tips när det gäller vatten... Skaffa en vattenflaska att ha till hands! En på skrivbordet, i bilen, vid datorn... Jag dricker sanslösa mängder te, men även vatten.

Svar: Ja, vattenflaskor är införskaffade :D
Jonaz

Kommentera inlägget här: