Rön om viktminskning och sötningsmedel...

Plockar från en hälsoblogg!
Vad tycker ni om denna PT:s råd och rön?
 
Undvik sötningsmedel om du vill gå ner i vikt!
 
 
 

Många ersätter socker med artificiella sötningsmedel. De tror att det kommer att leda till att de får i sig färre kalorier och gå ner i vikt. Det låter troligt – och rimligen är det mindre dåligt än en massa socker. Men studier är långt från samstämmiga, sötningsmedel verkar ha sina egna problem.

Enligt studier verkar sötningsmedel kunna öka aptiten och bibehålla suget efter sötsaker. Vissa tror att kroppen kan öka insulinproduktion eftersom den förväntar sig att det ska dyka upp socker i blodet efter söt smak. Om det inte händer så sänks blodsockret och hungern ökar. Huruvida detta verkligen inträffar i verkligheten är oklart (något udda hände dock när jag testade Pepsi Max). Men hur som helst verkar sötningsmedel kunna bibehålla ett sockerberoende och leda till sug efter sötsaker. Och den långsiktiga effekten av ständig konsumtion har inte studerats ordentligt.

Stevia marknadsförs som ett naturligt alternativ till artificiella sötningsmedel. Det är reklamsnack. Det finns inget naturligt med ett processat supersött pulver som Stevia. Om du har svårt att gå ner i vikt föreslår jag att du undviker sötningsmedel helt. Som en bonus kommer du att uppskatta naturlig sötma mer, när du inte längre är tillvand till den extrema artificiella sötman hos skräpmat och lightläsk.

 

Jag måste säga att jag har alltid varit en Coca-cola Light kille. Idag finns det inte något sug kvar och tycker det smakar inte lika gott som jag minns. Däremot blev jag glad när jag upptäckte STEVIA. Men har kollat upp lite fakta om detta sötningsmedel som ofta beskrivs som NATURLIGT.

Stevia är 300 ggr sötare än vanligt socker och kommer ursprungligen från en växt i sydamerika. Dock är Stevia inte godkänd i färsk form utan endast ämnen som utvinns ur Stevia är godkända och får användas som sötningsmedel. Steviaglykosider har genomgått en reningsprocess där de sötande ämnena utvunnits, vilket innebär att man enligt livsmedelsverket inte kan kalla produkten naturlig och inte heller för Stevia. Detta har numera blivit reglerat och produkter med Stevia måste märkas med sötningsmedel, steviaglykosider eller E 960. Därmed håller förpackingar märkta med Stevia på att göras om.

 

 

Men att produkten genomgått en reningsprocess det behöver inte nödvändligen betyda att den är ohälsosam. Dock har vi inte varit utsatta för dessa glykosider tidigare, utan de vi har erfarenhet av är att man sötat te med gröna steviablad och inte tagit det som ett högkoncenterat pulver. Samtidigt finns det många positiva faktorer med Stevia såsom att det är helt kalorifritt och inte höjer blodsockret, bra för exempelvis diabetiker och om man behöver gå ner i vikt eller i allmänhet vill undvika socker, snabba blodsockerhöjningar och blosockerdippar. Vad anser ni? Bra eller dåligt med Stevia?

Sarah:

Jag tar det där med en nypa salt (pun intended) ;) Nejmen, har alltid bakat med sötningsmedel och använt mig av stevia främst, men även andra sötningsmedel under viktnedgångar. Har ändå blivit av med sötsuget denna gång och när jag provade en torkad jordgubbe från naturgodishyllan var det så äckligt sött att jag mådde illa efteråt, detta trots att jag använt sötningsmedel sedan februari när jag slutade med socker. Tror att smaklökar förändras och nu har väl open och min nya livsstil gjort att jag inte är sugen på riktigt socker. Jag trivs helt enkelt med sötningsmedel i mitt liv, men inte med socker :) Tror inte det ökar min aptit, iaf inte just nu, för open har "botat" mig från det haha :D Har faktiskt sämre aptit än någonsin! Men det känns ändå bra :) Mat var ju min drog innan.

Svar: Amen sister <3
Jonaz

Kommentera inlägget här: