Melodifestivalen - Andra chansen.

 
Den första röstningsomgången blir en rak omröstning mellan alla de åtta tävlande bidragen. Därefter får tre bidrag lämna tävlingen. Sedan går de fem kvarvarande bidragen vidare till en andra röstningsomgång där nya röster läggs till de som bidragen fått i den första röstningsomgången - varefter ytterligare ett bidrag sållas bort. Återstående fyra bidrag gör upp i direkt avgörande dueller med nollställda räkneverk. Bidraget med flest röster ställs mot fyran medan tvåan ställs mot trean. Vilket bidrag som kommit på vilken plats avslöjas dock inte. Vinnarna av de duellerna går vidare till Melodifestivalens final.
 
1. Robin Stjernberg - You
Som sagt detta tilltalar INTE mig. Men jag tror fortfarande att gemene man gillar detta - så det är nog en het kandidat ikväll. Robin ligger bäst till på alla betting listor hos olika bettingbolag. Men jag tror kanske att han kommer att bli trea, inte helt övertygad om detta går vägen ikväll!

2. Eric Gadd - Vi kommer aldrig att förlora
En typisk Eric Gadd låt. För smalt, hade han deltagit i en annan semifinal hade hans låt varit ute ur tävlingen. Ikväll är det alldeles för heta namn, han kommer inte att kunna stå sig varken publikmässigt eller låtmässigt mot de andra - och var det taktik från Björkman att ge Eric startnummer 2? Det olycksdrabbade startnummret - ingen låt som någonsin vunnit som gått ut som no 2. Bye bye Gadd!

3. Caroline af Ugglas - Hon har inte
Här har vi också en låt som är så typisk den artist som framför den. Men det svåra är alltid när en artist kommer tillbaka till melodifestivalen, det krävs att låten toppar det man tidigare framfört. Detta missluckas Carolin med. Denna låt kan inte mätas med "Snälla, snälla". Ute ur finalen - sorry Ugglas, för jag diggar verkligen dig <3

4. Behrang Miri - Jalla Dansa Sawa
Sommar känsla, och Behrang har totalt charmat röven av mig! Man blir lite kär :D både i gänget på scen och låten. Detta är ok men så full av charm att det bara drabbar en - Det kan räcka! Kvällens DARK HORSE! Jag tror starkt på denna låt!

5. Erik Segerstedt & Tone Damli - Hello goodbye
Ett nummer och låt jag inte känner något alls för! Bra genomfört, bra röster men ack så TRIST! Denna låt får sina poäng, sin placering enbart pga att Erik är i numret. Top 4 men ingen finalplats - HOPPAS JAG!

6. Anton Ewald - Begging
Så svårt - jag vet inte vad jag tycker om detta. Bra nummer, söt kille, men än sen då! Samtidigt blir jag inte uttråkad av detta nummer, men så fort det slutat så rinner det av mig som vatten på en gås. Jag tror att om detta nummer funnits i stratlistan för 5år sedan hade jag gillat det starkt, men det känns som gamla repriser. Men jag tror att denna låt kan ta en finalplats!

7. Cookies'n'Beans - Burning flags
Denna låt är den bästa av de alla som deltar ikväll /enligt mig då-höhö/ Men det blir precis som Herr Gadd att dessa tjejer får stå tillbaka pga för stora favoriter i denna 2:a chans. Denna låt kommer att få en plats i min spellista i iPhonen. Vacker med ett djup, men ikväll blir det nog glitter och glam som vinner!

8. Martin Rolinski - In and Out of love
För mig är detta en självklar finalist. Retro toner från 80-talets tysk-pop era och söta charmiga Martin på detta som pålägg. Kan det bli fel? Inte enligt mig! Jag håller min tumme för detta nummer - GO MARTIN!
 
De 5 första låtarna som går vidare:
Robin Stjernberg - You
Behrang Miri - Jalla Dansa Sawa
Erik Segerstedt & Tone Damli - Hello goodbye
Anton Ewald - Begging
Martin Rolinski - In and Out of love
 
 

De 4 låtarna som går vidare från de 5:
Robin Stjernberg - You
Behrang Miri - Jalla Dansa Sawa
Anton Ewald - Begging
Martin Rolinski - In and Out of love
 
Sedan blir det svårt at förutspå då två dueller kommer att stå. Men jag tror det kan bli:
Behrang Miri - Jalla Dansa Sawa vs. Anton Ewald - Begging
Martin Rolinski - In and Out of love vs. Robin Stjernberg - You
 
Vinnare
Behrang Miri - Jalla Dansa Sawa
Robin Stjernberg - You 
 
Om jag fick välja fritt ur hjärtat skulle jag vilja ha:
Behrang Miri - Jalla Dansa Sawa och Martin Rolinski - In and Out of love
som kvällens vinnare!
 
Pax!
Schlager Jonaz
 
Kommentera inlägget här: