Flädersaft

Jag dricker aldrig saft. Utom fläderblomssaft. Därför var jag ute och snattade lite fläderblommor från Malmö stad. Jag tror inte man misstycker. Hemma sköljde jag blommorna (20 st) och blandade med 25 gram citronsyra, 2 skivade ekocitroner, 1 kg socker och 1 liter kokande vatten.
 
 
 
Lät det hela stå på det kalla betonggolvet ute i trädgårdsskjulet i 5 dagar och rörde om en gång om dagen. Silade saften genom handduk och blandade med 1 krm natriubensoat och tappade på rena flaskor. Saften kommer att användas till allehanda godsaker i sommar, både ät- och drickbart samt med och utan alkohol. Hurra för fläder!
 
 
 
Tips om du har stor frys. Förr så brukade jag frysa in fläderblommorna i en påse. Sedan tog jag upp dem på vintern och satte saft även när det inte var säsong.
Saften går alldeles utmärkt att frysa. Tänk bara på att inte ha förmycket vätska i flaskan/burken så att den spricker!
 
Pax!
Jonaz
Matbloggstoppen
sanne:

Mumms, jag ångrar att jag inte gav mig ut och plockade fläder...

Kommentera inlägget här: