Sjukskrivningen är över!

lWoohoo!
 
Imorgon är det först viktdag! Sedan kl 8.30 ska jag till vårdcentralen och ta bort mina agraffer! Efteråt ska jag tillbaka till jobbet! Det ska bli så kul!
 
Vad gör jag till vardags - jo jag arbetar som Präst i en stor församling med snart 9 kyrkor och stort geografiskt område! Jag tycker att jag har världens bästa arbete :D
 
 
Jag har längtat så till mitt arbete, och samtidigt börjar den första dagen för att äta snällare "ordinär" mat! Men jag tänkte att under arbetsdagen äta lite snällare mat, så man är säker på att vara dump-fri under arbetstid, så får jag exprimentera på kvällarna hemma. Så säkerställer jag vad jag kan och inte kan äta under dagen. Frukost tar jag hemma - havregrynsgröt - det är min nya förälskelse haha. Sedan har jag packat fil och äggröra som mellis och lunch.
Spännande att ta ett nytt steg i min GBP resa :D
 
Pax!
Jonaz
Marita:

Inte så tokigt ändå, jag har hela tiden sett dig som att du jobbar med ungdomsverksamhet inom frikyrkan :)

Svar: Men det är i Svenska kyrkan :D annars alla rätt hehe
Jonaz

Marthi:

Ha,jag har undrat många ggr vad du jobbade med.....alltså med ungdomarna men var? inte trodde jag att det var kyrkan :) Du gör säkert ett bra jobb,positiv som den positiva människa du är :)
Har alltid gillat att jobba med ungdomarna.Jobbade en hel del med flyktingbarn,väldigt kul arbete men ganska jobbigt ibland.Men älskade det.
Jag brukar ta en knäckebröd,leverpastej och en skiva gurka till mellis,det har funkat och det är gott,he he. Jag har bara "dumpat" 5 ggr på 5 mån. Men fyfyfy vad jag är hungrig!! Och till råga på allt har min kropp bestämt sig för att vila :P så jag går inte ner......men snart....kanske :)
Sov så gott och ha det bäst imorgon och ever.
kramis vännen!!

Svar: hehe, jag bara älskar mitt jobb!Är även på vårt boende med ensamkommande flyktingbarn!
Så vi har lite lika erfarenheter :D

Just haft en dumping på köttbullar, hehehehe
Men jag åt dem för fort!
Får skylla mig själv!

Kram min vän xxx
Jonaz

Anette:

Ha en underbar dag! Kram // Anette

Svar: Du oxå min vän!Kram xxx
Jonaz

Cecilia:

Jag har hela tiden gissat på att du är präst! High five till mig! :) Kan du inte skriva lite om varför du valt det yrket? Det är intressant tycker jag.

Svar: Jag är inte alls förvånad, du med din fantastiska intuition Miss C :DJa det kanske kommer ett sådant inlägg!
Kram kram
Jonaz

Marita:

Hur kan man kort svara på frågan vad Abrahams arv är? Frågan är seriös och jag behöver hitta ett svar.

Svar: Gud valde inte ut ett folk för att bli Guds-folket, utan genom en person. I kristen tolkning är gudsfolket inte att enbart vara ättling till Abraham, utan att leva i relation med Gud (hur kan alltid diskuteras). Abraham är gudsfolket (de kristna) första stamfader och genom sitt förbund ska de äga världen, dvs få en gränslös, evig och global välsignelse, vilket blev sanning genom Jesu födelse.Är det kort nog? Dvs, Abrahams arv är att alla kan räknas gudsfolket och ska få äga världen, dvs vara evigt välsignade.
Jonaz

Rockabullmamman:

Det var väl det jag misstänkte :) Präst- intressant val. Hoppas allt gått bra på jobbet!
Kram

Svar: Haha, va kul att du gissa rätt!Allt har gått super!
Kram!
Jonaz

Eva-Matia:

Så skönt, att du får återgå till jobbet och dessutom full av energi. Vilken resa du har gjort! Du är jätteduktig. Kraaaam <3

Svar: Åh tack. Det känns som om livet ger ett nytt äventyr var dag. Jag blir så glad :D Sedan hjälper det i massor att få ha er med på resan :DKramar i massor till dig! <3
Jonaz

Marita:

Men nog Abraham stamfader till så väl kristna, judar som muslimer? Välsignelsen, den eviga, är för mig ett sätt för kristendomen att hantera skuld och förlåtelse. Även när försyndelsen inte är direkt mellan människan och gud. Och inom judendomen är väl inte skulden och möjligheten till förlåtelse så "lättvindlig"? Och hur är det inom islam?

Nåväl, just när det gäller skuld, eller främst förlåtelse, ska det finnas något som utgår från Abrahams arv. För alla abrahamitiska religioner. Det är denna grundbult som jag försöker bli klok på.

Svar: Det är svårt att hitta en gemensam tolkning för de tre världsreligionerna gällande vår gemensamma stamfader!Kristna tolkar i ljuset av nya testamentet, Isalm efter samhället och lagen och Judendomen efter det biologiska arvet som ger access till att vara utvald (nu generaliserar jag stort, men det är en stor fråga). Jag tror att du och jag ska ta en kanna kaffe och göra en pickning och prata om detta någon gång hehe
Kram
Jonaz

Marita:

Ja, visst är det olika sätt mellan de olika religionerna att se på förlåtelse. Jag försöker förstå vad förlåtelse mellan människor kan innebära och medföra. Inte så mycket den mellan människa och hennes Gud. Jag utgår i mitt teoretiska resonemang från Buber, Arendt, Derrida och Jankélévitch. Ja, en STOR kanna kaffe krävs nog.

Svar: Oj, jag tror mål och vision måste vara förlåtelse för människan, även om vi inte når hela vägen fram. När det ligger på ett mänskligt plan blir det något annat, man är ju begränsad av vad man klarar av, men jag tror man kan vinna annat även om man inte når ända fram till förlåtelse. Som sagt, en stor kanna kaffe heheBuber arbetar mycket runt att lära känna den enskilda unika människan, dess komplexitet. Derrida jobbar ju med rättvisans kamp och strävan för den lagliga rättvisan. De rör sig på ett profant plan, även om det är inom filosofi och teologi.
Jonaz

Marita:

Än mer intressant blir det om man kopplar på resonemang om skuld, och hur skuld hanteras människor emellan. Och där tror jag att det, i stora drag, har betydelse vilken religions kultur man vuxit upp och levt i.

När det gäller förlåtelse är Jankelevic en utmanade tänkare att läsa. Tips: kika på hans "Forgiveness"! Jag kan tänka mig att Jesus och Jankelevic skulle trivas i varandras sällskap.

Svar: Sedan finns det flera kulturer inom var kultur, Har en kollega som arbetar med detta, skuld och förlåtelse mellan offer och förövare enbart i fängelsemiljöer. Mycket intressant arbete.
Ja, haha, jag tror J & J skulle varit en fantastisk duo :D
Jonaz

Marita:

Vem är den kollegan? Innehållet låter högst relevant och intressant för mig som står i startgroparna för ett projekt om hur parterna i medlingssituationer (unga som begått brott respektive brottsoffer) ser på skuld och på förlåtelse.

Dricker den kollegan kaffe?

Kommentera inlägget här: