Kylskåpstemperatur och smaklökar

Visst har jag hört att smaken kan förändras efter en operation.
Har nog tänkt att det är säkert andra aspekter som påverkar än att smaklökarna bara ändras över en natt!
 
Men det finns upptäckter som verkligen förvånar mig!
 
Mjölk, yoghurt och fil är något av det vidrigaste jag vet. Under flytet kunde jag inte dricka kalla shakes, det blev förmycket utav milkshakes!
 
 
Men efter operationen har både lättfil, yoghurt och mjölk fungerat utmärkt. Däremot min absoluta favoritsoppa, Keldas Gulasch var fruktansvärd att äta. Försökte ändå att späda ut den med mjölk, men den smakade bara riktigt illa!
 
Sedan blir jag sugen på kylskåpskall mat. Även äggröran blir godare när den stått i kylen över natten. Jag är sugen på kall fräsch mat. Njuter väldigt mycket av keso och fil. 
 
 
Vad är det som gör detta? Är det för att jag har varit borta från mat så länge? Är det för att jag hade 10 veckors flyt innan operationen? Dock har jag fastat en gång tidigare, dock enbart i 40 dagar, men inte märkt att min smak ändrats efter dessa dagar.
 
Jag har även läst om våra smaklökar, visst de förnyas efter hand, men det tar tid! Det är ju inte så att smaklökarna blir alla nya efter operationen :D hehe
 
Eller är det bara hjärnspöken?
 
 
Fast det tror jag inte heller.på. För hela min kropp har sagt stop till mat jag inte tyckt om. Jag började märka att kroppen inte gjorde motstånd vi tanken på tex fil och mjölk.
 
Rätt spännande att saker bara kan slinka ner som hela kroppen hade ett stort motstånd till förr :D
 
Pax!
Jonaz
Martha:

Hej vännen!!
Ja,det är sant det där med mjölken.Men du kan testa Actimel för det brukar gå bra. Jag kan bara ha mjölk till te annars är det kört.
Det är mycket som förändras efter op. Att känna sig fri på alla plan är bäst!!
Kram i massor <3
Ha det bäst,min vän.

Svar: Bra tips :DJa, det är frihet och äventyr på samma gång hehe
Kram xxx
Jonaz

Caroline:

Jonaz, jag blir så glad av att läsa din blogg.
Jag har, precis som du, fått någon konstig jäkla craving efter havregrynsgröt. Jag har alltid avskytt det och talat illa om det till min sambo som älskar det. Nu får jag nästan smussla med när jag ska äta det...haha.

Svar: Haha...ja det e så märkligt!Det kanske är godis-tarmen de kapat hahahaha
Jonaz

Sara i Uppsala:

Jag gillar gröt och kall mat nu innan jag är opad. Tänk om jag blir tvärtom när jag opas? Då blir det sorg hos mig! :-)

Svar: Ja det är bara märkligt, Plötsligt händer det haha
Jonaz

Kommentera inlägget här: