Bokrecension

 
 
 

Ligger i soffan och bläddra i en bok som jag beställt som heter ”Efter en gastric bypassoperation – vägledning och recept för den första tiden”.

Den kostar 299 kr och är informativ och väldigt praktiskt upplagd.

Beskrivning:

Efter en ByPass-operation har din kropp mindre upptagningsförmåga eftersom tunntarmen blivit kortare. Du bör äta små portioner med näringsrik mat av god kvalitet och det är viktigt med regelbundna måltider och mellanmål

Det kommer att ta lite längre tid för dig att planera och äta och du behöver gott om tid för att hinna tugga maten ordentligt. En måltid bör ta 20-30 minuter. Många upplever att det är svårt att ta god tid på sig då de kanske varit vana att äta för fort. Det kan därför vara bra att redan innan operationen öva på att tugga maten väl och dricka mindre måltidsdryck.

Det är vanligt att man inte känner hunger på samma sätt som vanligt efter en operation. Det betyder att du får äta efter klockan och de första månaderna efter operationen innebär det att du behöver äta ungefär varannan timme.

Många som har opererats har haft funderingar kring vad de kan äta. Tanken med denna bok är att ge inspiration och matglädje. Recepten är enkla att göra och innehåller inga märkvärdiga ingredienser. Det finns både recept och menyförslag för den första tiden efter operationen och förslag på normalkost och mängd som du kan hålla dig till resten av livet.

Boken är indelad i fyra delar:

-Hur fungerar din mage? Näringslära och eventuella komplikationer.

-Recept och tips för den första tiden.

-Det goda livet, intervjuer med opererade personer.

-Dina egna sidor.

Jag är jätteglad för boken och rekommenderar andra som ska opereras att köpa den! 
Länken till att köpa boken: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163359979

Helena:

Oj som dagarna har bara swischat förbi...DU har ju gjort operationen nu...woow....nytt liv..en till födelsedag att fira:)!!
Jag har inte hunnit läsa alla min bloggar osv...sedan jag kommit hem från dalarna men nu får jag lusläsa sedan vad du varit med om...jag hoppas verkligen allting har gått bra för dig. Ser att du köpt första boken. det gjorde inte jag och ångrade det men hoppas jag hållit mig på rätta sidan hur man ska sköta sig..haha
Ta hand om dig och skynda allt långsamt fram. Det mår kroppen bäst av,jag lovar !!
ha en skön dag//Helena

Svar: Hej min vän!Tackar! Allt har gått bra. Mår superfint! Är glad och lycklig och väldigt rastlös! hehe
Jo jag ska skynda långsamt, tog en promenad igår, men kände att kroppen inte hade mycket energi av den lilla dryck man får i sig!
Tack för länken för receptet på äggmuffisen, de låter så goda. Går de att frysa tros?
Kram! Jonas
Jonaz

Frida H:

Den boken vill jag köpa. Hade tänkt önska mig den i födelsedagspresent (fyller år 25/7) men har då varit opad i ca 2 månader. Så får se om man kan önska sig den av föräldrarna lite tidigare.

Förresten, när togs första fragminsprutan på sjukhuset? Tänkte be om att de visar det för mina föräldrar, då de kommer att ta den på mig sen..

Svar: Fick den i magen under uppvaket, på andra våningen. Sköterskan på avdelningen visade sedan hur den skulle tas, rent hypotetiskt :D
Jonaz

Helena:

De är super att frysa. Och testa det du gillar att ha i dem..ibland har jag soltorkade tomater och feta ost..ibland tacoköttfärs...kalkon strimlor..purjolök...man kan nog ha i det mesta:)
Vi opererade ska ju äta mera proteiner så de är så bra. Dessa kan du inte än på länge kanske men vänta..dagarna springer och snart är du där...så börja att kolla recept..planera nya maten och skriv ner de du blir sugen att prova på sedan..det är att börja fokusera på ett nytt liv med nya kostvanor och det är inte lätt...Lära sig dessa inkomster och utgifter kontra träning...ja,det får man jobba på hela livet för man ska sedan tycker jag..unna sig gottis...men då får man träna därefter:)!!
Men nu till en början ska du fokusera på att få i dej proteiner och vätska i massor och det är inte lätt...jag minns man satt där med en tesked och höll på bli galen..maten stod upp i halsen och då var det dax att äta igen...men det bli bättre och bättre:)
Ha det bra å länge:) kram Helena

Svar: Jag tänker de ser så goda ut och måste vara världens bästa mellanmål. Jag håller på att samla lite tips inför framtiden :D
Då mitt jobb är så oregelbundet så måste jag ha färdiga och enkla kort i rockärmen hehe!
Kran //J
Jonaz

Sara:

Hihi, vad bra att du gillade den!

Svar: Tycker den är jättebra!
Jonaz

Kommentera inlägget här: