Björn, Benny och Avicii gör musik till eurovisionfinalen

 
En av höjdpunkterna i årets eurovisionfinal kommer att bli ett möte mellan en av Sveriges första stora musikexporter och en av de senaste. Idag avslöjades nämligen attABBABjörn Ulvaeus och Benny Andersson tillsammans med Avicii (eller Tim Bergling som han heter utanför scenen) tillsammans står för ett av numren som kommer att framföras där.
 
 
Musikstycket We Write the Story - som beskrivs som ett ”Eurovision Anthem” – har specialskrivits av Björn Ulvaeus och Benny Andersson och kommer därefter att mixas av Avicii
 

ABBA stod ju för Sveriges allra första eurovisionseger när de vann med Waterloo 1974, vilket blev startskottet för ett segertåg över hela världens hitlistor medan Avicii erövrar samma listor just nu med världshits som Seek BromanceLevels och I Could Be the One.

Vi är obeskrivligt glada över att Benny, Björn och Avicii tackade ja till att specialskriva musik till Eurovision Song Contest 2013, säger Martin Österdahl, exekutiv producent för Eurovision Song Contest och fortsätter På det här sättet knyter vi ihop svensk musiks internationella framgångssaga.

Vi fick en fin presentation av Martin Österdahl och Christer Björkman om SVT:s vision av ESC, som ledde fram till uppdraget att i samarbete med Avicii skriva ett stycke om samförstånd och gemenskap. Mycket roligt och inspirerande, säger Benny och Björn.
 
Sedan tidigare är det avslöjat att Kleerup skriver musiken till den första delfinalen, ett stycke kallat Northern Light. Vem eller vilka som skall framföra dessa två musikstycken, samt vem som står för musiken i delfinal två, är fortfarande en hemlighet.
 

Det är inte utan att eurovisiontempen börjar kännas riktigt hög redan en dryg månad innan det är finaldags nere i Malmö Arena!
Michaela:

Längtar mycket :)

Svar: Ja gissa vem som ska sitta där LIVE :D woohoo
Jonaz

Michaela:

Åh vad fuskigt. Hade inte råd :(

Svar: Jag ska messa till dig därifrån :D & vinka :D
Jonaz

Michaela:

Det tycker jag absolut du ska :)
(Går det inte svara på svar?)

Svar: Jag kan det, men jag har ju blogg.se
Jonaz

\majja:

Michaela, du är inte ensam.
Jag har i alla år (även de år vi vunnit tidigare) sagt att "Nästa gång vi vinner SKA jag gå på ECS-finalen!" I år hade jag verkligen siktet inställt på att gå - tills jag såg biljettpriserna och satte morgon-teet i halsen. :-(
Som småbarnsmorsa med ambition att åka utomlands på sommaren en vecka så rimmade det inte väl med mig.. ack vad jag sörjer...

Men fasen vad man ser/hör bra ifrån hemmasoffan. ;-)

..och vilka musikarrangemang de verkar få till?! *suck* Nu vill jag åka iaf..

Svar: Jag köpte biljetter till alla tre tv-sändningar. Båda semifinalerna och finalen, 5000:- kostade dessa tre! HUTLÖST men jag är ju oxå en nörd!
Jonaz

\majja:

..men det där priset har inte jag sett. Då var det typ 4000:- ENBART semifinalen!?
Så jag har inte ens kollat efter det, för det var vad jag trodde det skulle kosta.

Hmm.. miss i planeringen av mig, 5000:- för alla hade jag också kunnat betala, utan tvekan.. fasen också..

Svar: Jag tror det var specialpris till oss som är medlemmar i ESC Fan-klubben! hehe, det lönar sig ibland att vara super-nöööörd <3
Jonaz

\majja:

Hm.. jag visste att det fanns en nackdel med att skaffa barn - hobbys får stå åt sidan och sen blir man straffad för det. *skit*

;)

Svar: Haha <3 u Miss M xxx
Jonaz

Kommentera inlägget här: